poniedziałek, 16 marca 2015

Chałka

Po raz kolejny biorę udział w "Wypiekaniu na śniadanie". Tym razem została zaproponowana do upieczenia chałka z dodatkiem mąki pełnoziarnistej stąd. Chałkę wybrała Dobrafka a przetłumaczyła Bernadeta. Ja nie dodałam takiej ilości mąki pełnoziarnistej jak w przepisie. Dodałam większą ilość mąki pszennej. Ogólnie z ciastem nie pracowało mi się za dobrze. Strasznie się kleiło i musiałam podsypywać sporą ilością mąki. Jednak chałki ładnie wyrosły a po upieczeniu są puszyste i smaczne.



Podaję przepis oryginalny jednak ja zrobiłam z połowy.
Składniki:
  • 7 g suchych drożdży
  •  2 1/2 szklanki ciepłej wody
  •  1/2 szkl miodu
  • 1/4 szklanki oliwy z oliwek extra virgin lub dobrego oleju rzepakowego
  • 4 jajka
  • 1 łyżka soli
  • 4 szkl mąki uniwersalnej( u mnie 1,5 szkl mąki pszennej)
  • 4 szkl mąki pełnoziarniste  (u mnie 0,5 szkl mąki pszenno-żytniej typ 2000)
  •  mak lub sezam do posypania
Przygotowanie:
W dużej misce, wymieszać drożdże z ciepłą wodą.Wymieszać razem miód, olej, 3 jajka i sól. Dodawać mąkę po jednej filiżance na raz, mieszając po każdym dodaniu, omączyć ręce do wyrabiania ciasta. Zagnieść, aż będzie gładkie i elastyczne i się nie klei, dodając mąkę, jeśli potrzeba (wyrabiać 8-10 minut). Przykryć folią w misce lub ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na 1 1/2 godziny lub aż ciasto podwoi objętość..
Wyjąć ciasto na posypany mąką blat. Jeśli chcesz, zrobić mniejsze bułki chałki, podzielić oryginalne ciasto na 16 kawałków i zapleść jak na rysunkach.
Wyłożyć blachy papierem i umieścić gotowe chałki na przygotowanych arkuszach. Przykryć folią lub czystym ręcznikiem i niech rosną przez około godzinę. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C.
Rozmącić pozostałe jajka i posmarować bułki. Posypać makiem lub sezamem, w razie potrzeby.
Małe okrągłe warkocze piec w 180st. przez 20 minut. Bułki powinny od spodu wydać głuchy dźwięk jeśli w nie postukamy. Ostudzić na metalowej kratce przez co najmniej jedną godzinę przed krojeniem.



Sposób zlepiania chałki na okrągło wg tego schematu.
Zdjęcie z www.creativejewishmom.com


Chałka

 Wypiek bierze udział w marcowej liście  "Na zakwasie i na drożdżach" -Akacjowy blog

Wspólnie wypiekali:
Nina z Gotuj sam
Basia z Życie w apetycie
Bernadeta z Mój kulinarny pamiętnik
Małgosia ze Smaki Alzacji
Kamila z Życie ze smakiem
Dorota z Moje małe czarowanie
Justyna z Gotowanie i pieczenie - I love it
Monika z Matka Wariatka
Ewelina ze Stylowa kuchnia
Kinga z Małe kulinaria

Paweł z Chleby.info
Kasia z Mia cucina

15 komentarzy:

  1. Jaka piękna! Idealnie wypieczona :)

    OdpowiedzUsuń
  2. super , dzięki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę że wypiekłaś tak jak ja - jedną z makiem a drugą z sezamem - pysznie się udały co?
    Dzięki za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeapetyczne! Po prostu idealne! Dziekuje za wspolne wypiekanie)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała chałka, wygląda bosko :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Aż się głodna zrobiłam mimo taki póznej pory :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też nie podobało mi się to podsypywanie, ale efekt końcowy jest najważniejszy :) Smak przebija wszystko. Pięknie wyglądają, dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Śliczne te chałeczki. Takie chałeczki w kształcie bułeczek to świetny pomysł. Smaczne i oko cieszą :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale ja już dawno nie piekłam chałki:)))

    OdpowiedzUsuń
  10. idealnie wypieczona. Wygląda świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. pysznie wygląda i fantazyjnie zapleciona :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Super chałki, dziękuje za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Prześliczne wyszły ci te chałki :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Alu-piękne chałki :) Dziękujemy za dodanie ich do marcowej listy, pozdrawiamy serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń