piątek, 6 marca 2015

Śląsko kopa

W końcu nadszedł ten czas, że publikuję przepis na kopę. Kopa to deser na bazie bitej śmietany, owoców i kokosu. Są przepisy, gdzie zamiast kokosu używa się biszkoptu. Ale dla mnie to nie kopa. Na Śląsku podaje się ją na większych imprezach typu chrzciny, roczek, komunia i wesele. Jeśli o mnie chodzi to jest to król imprez. Ciekawa jestem kto z Was zna lub kto jadł to cudo.



Składniki:
  • Blat kokosowy
  • 3 białka
  • 100 g cukru
  • 150 g kokosu ale-raj
  • Bita śmietana 
  • 0,5 l kremówki 30%
  • 3 łyżeczki żelatyny
  • 1/3 szkl przegotowanej ciepłej wody
  • 0,5 puszki ananasa
  • 0,5 puszki brzoskwiń
  • 50 g rodzynki sułtanki ale-raj
  • 50 g migdały płatki ale-raj
  • 50 ml spirytusu
  • 50 ml soku z ananasa lub brzoskwiń
  • Do dekoracji
  • kokos, ananas, winogrona, brzoskwinia
Przygotowanie:
Blat kokosowy najlepiej upiec dzień wcześniej.
Blat kokosowy: 
Białka ubić na sztywno z cukrem. Wsypać kokos i wymieszać łyżką. Wyłożyć do tortownicy o średnicy 26 cm, wyłożonej na dnie papierem do wypieków. Piec 15 min w 180 st.
Ananas i brzoskwinie odsączyć na sitku i pokroić w kostkę. W wodzie z ananasa namoczyć rodzynki. Sok z ananasa wymieszać z spirytusem i naponczować blat kokosowy. Blat kokosowy podzielić na mniejsze kawałki.
Zimną kremówkę ubić na sztywno, wlać rozpuszczoną letnią żelatynę i ponownie zmiksować. Na talerz wykładać warstwami bitą śmietanę, kokos, ananas, brzoskwinie, rodzynki i płatki migdałów. Deser formujemy w formie "kopczyka". Na zewnątrz posmarować bitą śmietaną, posypać kokosem i dowolnie udekorować. 
Kopę przygotować na 3-4 godziny przed podaniem i schłodzić w lodówce.
Jeśli kokos jest zbyt suchy dodać więcej soku.



17 komentarzy:

  1. Wyglada bardzo smacznie, warto byłoby wypróbować

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem szczerze, że nigdy nie jadłam takiego deseru. Z chęcią bym spróbowała jak smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, Alinko :) Ale cudo zrobiłaś. Nie znam i nie jadłam takiej kopy, ale nie odpuściłabym tego pysznego deseru. Przepis wyśmienity i w efekcie cudny w całości :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Skąd jesteś autorko bo u nasna Śląsku nie zna się takiego przepisu

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy raz słyszę, wyglada pysznie😄

    OdpowiedzUsuń
  6. Kopa tak ładnie ozdobiona, że aż żal kroić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna kopa, wygląda fantastycznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam ale chętnie poznam, tyle to pysznej bitej śmietany ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Genialna! Przyznaję się - pierwszy raz o niej słyszę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jadłam bardzo dawno wersję z biszkoptem.Przepis z okolic Pszczyny .Rewelacja


    OdpowiedzUsuń
  11. Śląsko kopa przeważnie robią na weselach ;-)
    Na Śląsku bardzo popularna ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Robiłam kiedyś ,rewelacja w smaku zachwyt gości

    OdpowiedzUsuń
  13. jestem z Pszczyny znam ten PRZEPIS ALE TAK NAPRAWDĘ TEN PRZEPIS POCHODZI Z RYBNIKA I OKOLIC Z DZIADA PRADZIADA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm bo i właśnie ja mam do Rybnik zdecydowanie bliżej jak ty, więc o czymś to świadczy i masz trochę racji. :)

      Usuń
  14. Od urodzenia mieszkam w Rybniku i przez 36 lat nie spotkałam się nigdy z takim deserem...

    OdpowiedzUsuń