wtorek, 25 sierpnia 2015

Zemsta teściowej

Od dłuższego czasu "chodziło" za mną to ciasto. Po pierwsze zaintrygowała mnie nazwa choć nie do końca rozumiem skąd się wzięła bo jakoś do ciasta mi ni jak nie pasuje. Po drugie spodobały mi się kolorowe i różnorodne warstwy.  Dla mnie ciasto najlepsze było po dwóch dniach jak już kruche ciasto nabrało wilgoci. Jest słodko - kwaśne a takie smaki właśnie lubię.

Ciasto podane na Porcelanie Bogucice z kolekcji Ibiza.

Składniki:
  • Kruche ciasto:
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 250 g masła
  • 3 łyżki cukru pudru
  • 5 żółtek
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia Ale-raj
  • Warstwa z galaretką:
  • 2 galaretki wiśniowe
  • 400 g wydrylowanych wiśni
  • 800 ml gorącej wody
  • Bita śmietana:
  • 500 ml kremówki
  • 3 łyżki cukru pudru
  • 3 łyżeczki żelatyny Ale-raj
  • 1/4 szkl ciepłej wody
  • Kruche z bezą:
  • 5 białek
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 40 g płatków migdałowych Ale-raj
Przygotowanie:
Kruche ciasto: Do misy miksera przesiać mąkę, dodać cukier puder, proszek do pieczenia, żółtka oraz zimne i pokrojone w kostkę masło. Końcówką do ucierania zmiksować  na jednolitą masę. Wyjąć z misy, zagnieść, uformować wałek i podzielić na dwie części. Formę o wymiarach 24*24 cm wyłożyć na dnie papierem do pieczenia i równomiernie rozłożyć jedną część ciasta. Nakłuć widelcem i włożyć do nagrzanego piekarnika na 170 stopni i piec na złoto około 25-30 minut.

Kruche z bezą:
Formę o wymiarach 24*24 cm wyłożyć na dnie papierem do pieczenia i równomiernie rozłożyć drugą część ciasta. Białka ubić na sztywno z cukrem. Pod koniec ubijania dolać sok z cytryny. Sztywną pianę wyłożyć na ciasto, posypać na wierzchu płatkami migdałowymi. Piec w 170 stopniach około 25-30 minut.

Warstwa z galaretką:
Galaretki rozmieszać w 800 ml przegotowanej wody. Odłożyć do schłodzenia. Do zimnej galaretki dodać wydrylowane wiśnie i odłożyć w zimne miejsce, aż zacznie tężeć.

Bita śmietana:
Zimną kremówkę ubić na sztywno z cukrem pudrem. Do sztywnej śmietany wlać rozpuszczoną ale letnią żelatynę i zmiksować.

Warstwy ciasta:
Na kruche ciasto wylać tężejącą galaretkę z wiśniami i odłożyć  do lodówki do stężenia, rozsmarować bitą śmietanę i położyć kruche ciasto z bezą. Żeby beza była chrupiąca (nie wilgotna) ciasto owinąć folią aluminiową i włożyć do lodówki.




35 komentarzy:

  1. To ciasto jest rewelacyjne ! Zawsze znika pierwsze na imprezach rodzinnych :)

    OdpowiedzUsuń
  2. no i ciekawe dlaczego "zemsta" ? bo wygląda i smakuje zapewne rewelacyjnie!
    ps. przepraszam, przez pomyłkę wykasowałam Twój miły komentarz wczoraj:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nazwa się zgadza gdy teściowa zostawi pestki w wiśniach :D

      Usuń
  3. Tytuł-nazwa ciasta- to raczej słodka zemsta tesciowej - to świadczyło by o dobrym charakterze - dobrym sercu teściowej - Ciasto z fotografi i sądząc po opisie to niezwykle smaczna i apetyczna słodycz dla łasuchów

    OdpowiedzUsuń
  4. CIasto w smaku przypuszczam wyśmienite,ponieważ z wyglądu rewelacja;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie wszystko zloto co sie swieci :P

      Usuń
  5. Ciasto pyszne, a nazwa stąd, że pewna teściowa kiedyś podobno zapomniała wydrążyć wiśnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Skoro to zemsta teściowej,to trochę strach jeść,co? :)))ale wygląda apetycznie,nie powiem:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wow, wygląda niezwykle okazale :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Hahaha jaka nazwa :D Coś dla mojej przyszłej teściowej ;) A tak serio. Piękne ciasto :) Chętnie bym zjadła kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nazwa wskazuje że to niebo w ...buzi. Nie dość, że pięknie wygląda, to przepis jest rewelacyjny, bo z moją ulubioną bezą. Alinko jak zwykle.... niezwykle u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetna nazwa, a ciacho wyszło idealnie! <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Oj za mną też chodzi to ciasto! Wygląda pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  12. Podoba mi się nazwa i te warstwy! Pyszne ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zazdroszczę tej bezy. Mi zawsze opada :-(

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziś upiekłam według przepisu... jest bardzo twarde nie można ukroic. Mam nadzieję że do świąt będzie dobre...

    OdpowiedzUsuń
  15. słyszałam, że nazwa wzięła się stąd, że wściekłe na zięciów teściowe, czyhając na ich uzębienie; zostawiały w tym wypieku nieco pestek;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ponoć tak jest. Z pewnością jak zięć wyłamał ząb to była zemsta.

      Usuń
  16. zemsta bo jest tak pyszne, że nie można się mu oprzeć i idzie w boczki:)))

    OdpowiedzUsuń
  17. No i wreszcie "Anonimowy" doszedł prawdy.Bo przecież wbrew wszystkiemu teściowe nie są takie zołzy żeby czyhać na zęby zięciów.

    OdpowiedzUsuń
  18. Zemsta teściowej, ponieważ teściowa źle wydrylowała wiśnie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Zemsta teściowej bo szybko po nim synowa lub zieciu się roztyja...

    OdpowiedzUsuń
  20. Upiekłam😃wyszło rewelacyjnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Zdjęcia ciasta to nie to samo co przepis.

      Usuń
    3. nie bardzo rozumiem co masz na myśli. Możesz doprecyzować?

      Usuń
  21. Anonimowy...zgadzam sie z Toba....w przepisie jest o jedna wars twenty mniej...tez mnie to zastanowilo...
    Kruche,galaretka z wisnie mi sie kruche z beza ????...na zdjeciu jest wiecej warstw!!..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy. Proszę mi napisać której warstwy ci brakuje. Ale najpierw dobrze przeczytaj przepis.

      Usuń
    2. Jest jeszcze bita śmietana, w przepisie jest o niej mowa

      Usuń
  22. Mam pytanie, czy beza w lodówce nie zrobi sie wilgotna i bedzie " gumowata"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale trzeba ciasto dobrze owinąć folią aluminiową. Dzięki temu że będzie w lodówce wtedy kruche ciasto zrobi się bardziej miękkie i będzie się lepiej jadło.

      Usuń
  23. Kiedys robiła to ciasto i jest naprawde zjawiskowe, mam teraz problem bo moje blachy sa w wymiarach 22/37 i nie wiem jak proporcje zmienic, może ktos poradzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmiało możesz zostawić takie proporcje do twojej blaszki jak mam podane.

      Usuń