wtorek, 16 września 2014

Zakwas żytni

Od dłuższego czasu zabierałam się za domową produkcję zakwasu. Z pomocą przyszedł Młyn Kopytowa od którego otrzymałam mąki w tym mąkę żytnią razową typ 2000 która jest potrzebna do zrobienia zakwasu żytniego. Czytałam trochę o produkcji zakwasu i podchodziłam z rezerwą czy mi się uda. Ale próba jak najbardziej udana. Zakwas wyszedł bardzo aktywny a teraz pozostanie już tylko pieczenie chlebków na zakwasie.



Składniki:
  • 4 razy po 120 ml letniej przegotowanej wody
  • 4 razy po 100 g mąki żytniej razowej typ 2000 Młyn Kopytowa
  • duży słoik
  • drewniana łyżka
  • gaza
Przygotowanie:
 Słoik wyparzyć i osuszyć.
1 dzień
Do słoika wlać letnią wodę, wsypać mąkę wymieszać. Przykryć kawałkiem gazy i odłożyć w ciepłe miejsce.
2 dzień
po 12 godzinach przemieszać i zostawić. Po 24 godzinach przemieszać, dokarmić letnią wodą i mąką, wymieszać.
3 dzień
Po 24 godzinach przemieszać ponownie dokarmić i wymieszać.
4 dzień
Po 24 godzinach przemieszać ponownie dokarmić i wymieszać.
5 dzień
Zakwas gotowy do użycia. Jeśli nie będziemy używać zakwasu od razu słoik zakręcić ale nie do końca by dochodziło powietrze i przechowywać w lodówce. Przed pieczeniem chleba zakwas wyjąc 2-3 godziny wcześniej z lodówki dokarmić wodą, mąką i gdy zaczną pokazywać się bąbelki wtedy zakwas jest aktywny i gotowy do użycia.
W czasie produkcji zakwas lubi ciepło. Mieszamy drewnianą łyżką. W czasie produkcji zakwas przykrywamy gazą.


15 komentarzy:

  1. Dobry zakwas to podstawa najlepszego chleba:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę koniecznie zrobić! Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. przepis się przyda,od dawna planuje upiec chlebek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Alinko jeśli można to chciałam wstawić poprawkę zakwasu nie zamyka się szczelnie w lodówce :) przykręcić delikatnie ale nie do końca musi dochodzic powietrze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mój pierwszy zakwas :) różnie pisali, ale wiem że dużo pieczywa pieczesz więc posłucham Twojej rady. Dzięki za dobre rady.

      Usuń
    2. czekam na wypieki chlebka :) pochwal się kochana ;)

      Usuń
    3. Już jeden upieczony, wkrótce dodam przepis. :)

      Usuń
  5. Alino super :-) ja chlebek na zakwasie piekę już długo i taki chlebek jest pyszny :-) niech ten ze sklepu się schowa :-) pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. już mi drugorok schodzi na zrobienie zakwasui chleba na zakwasie. Nienawidzę samej siebie !!! A tobie zadraszam !!

    Pozdrawiamy serdecznie
    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też czasem robiłam sama zakwas:))) Domowy chlebek na zakwasie mmm... Az się rozmarzyłam:))

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki za przepis, napoewno nieraz sie przyda

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie ma to jak własny dobry zakwas,oczywiście jak się samemu piecze chlebek,a taki jest najlepszy.Bez tych wszystkich ulepszaczy.

    OdpowiedzUsuń
  10. a do czego jest potrzebna gaza?

    OdpowiedzUsuń
  11. Warto wiedzieć, że zakwas można ususzyć. Jak to zrobić pisałam u siebie: https://domowejroboty.pl/przepisy/zakwas-na-chleb/#suszenie

    Fajna sprawa, szczególnie gdy wyjeżdżamy gdzieś na dłużej i nie mamy jak go dokarmiać. Pozostawiony sam w lodówce mógłby się popsuć a tak w razie czego mamy suszony i nie musimy się o nic martwić.

    OdpowiedzUsuń